Overslaan naar content

docent wiskunde, 0,4 - 0,6 fte

  • Op locatie
    • Bunschoten-Spakenburg, Utrecht, Nederland
  • Oostwende College

Hoogtepunten van de vacature

Bunschoten

0,4-0,6 fte vanaf 1 september

Allereerst vervanging met mogelijkheid tot reguliere uren

Studenten en zij-instromers worden van harte uitgenodigd om te solliciteren

Functieomschrijving

Docent Wiskunde

Waarom blijft sommige uitleg écht hangen? Hoe maak je van een wiskundeles geen oefening in herhalen, maar een moment van verwondering en inzicht? Als jij leerlingen niet alleen formules wilt aanleren, maar ze wilt laten ontdekken hoe wiskunde overal om hen heen leeft – van architectuur tot algoritmes – dan hoor jij bij ons.

Hoogtepunten van de vacature

  • Bunschoten

  • 0,4-0,6 fte vanaf 1 september 2025

  • Allereerst vervanging met mogelijkheid tot reguliere uren

  • Salaris is afhankelijk van je werkervaring

  • Studenten en zij-instromers worden van harte uitgenodigd om te solliciteren

Dit ga je doen

De sectie wiskunde, bestaande uit vier collega’s, ontwikkelt onze wiskundelessen op basis van de principes van Building Thinking Classrooms (BTC) van grondlegger Peter Liljedahl. Dat betekent: actief leren, denken in plaats van reproduceren, samenwerken en plezier in het oplossen van echte problemen. Jij krijgt de ruimte om dit samen met ons verder vorm te geven. Daarnaast coach je leerlingen in vaardigheden zoals plannen, samenwerken en zelfstandig werken. Je creëert een veilige leeromgeving waarin elke leerling zich gezien voelt. Herken jij jezelf hierin? Dan maken we graag kennis met jou!

Jouw toekomstige werkdag

  • Je begint de dag met een kop koffie in de docentenkamer, waar je samen met collega’s kort afstemt over een nieuwe BTC-opdracht die jullie aan het ontwikkelen zijn. Je bladert nog even door je notities: in je eerste klas ga je vandaag een denkactiviteit doen rond het herkennen van patronen in getallenreeksen. Je hebt een aantal open, uitdagende opgaven klaargezet.

  • In de onderbouwklas start je met een probleem dat nét buiten hun comfortzone ligt. De leerlingen staan in duo’s bij de borden te werken. Je begeleidt hun denkproces zonder direct antwoorden te geven. Je ziet hoe sommige groepjes nieuwe strategieën uitproberen en hoe er spontaan kennisdeling ontstaat tussen groepen. Geen stilte en boeken, maar wiskunde in beweging.

  • ’s Middags schuif je aan bij het overleg van de sectie wiskunde. Samen reflecteren jullie op hoe het werken volgens Liljedahl in verschillende klassen verloopt. Jullie delen successen én drempels: hoe houd je de juiste balans tussen curriculumdoelen en open denkvragen? Hoe kun je leerlingen begeleiden in het reflecteren op hun eigen leerproces?

Wij zijn het Oostwende College

Onze leerlingen zijn de dragers van de toekomst, ieder met de talenten aan hem of haar toevertrouwd. Leerlingen helpen om dit talent te ontdekken en te leren gebruiken, vormen het doel van ons onderwijs. Het Oostwende College is een open christelijke school voor iedereen, veilig en kleinschalig (ongeveer 400 leerlingen en 60 medewerkers) met de blik naar buiten in Bunschoten-Spakenburg. 

Je maakt deel uit van een enthousiast en betrokken team. Collega’s dagen elkaar regelmatig uit om nieuwe lesmethodes te proberen en samen oplossingen te vinden voor onderwijsvragen. De sfeer is open en informeel: je hebt altijd een luisterend oor bij je collega's en kunt gemakkelijk sparren over je lessen of gewoon even lachen na een drukke werkdag. We werken hard, maar nemen ook tijd voor een gezellige koffiepauze, waar humor en plezier niet ontbreken. 

Dit neem je mee

  • Je neemt een open, onderzoekende houding mee en gelooft dat leerlingen het meest leren door zelf te denken, ontdekken en samenwerken – precies zoals Liljedahl bedoelt.

  • Je staat stevig in je schoenen, want pubers kunnen scherp zijn en snel afgeleid. Dankzij jouw duidelijke structuur weten ze precies waar ze aan toe zijn, en blijft er ruimte over voor verdieping én plezier.

  • Een vleugje nuchterheid en humor helpt je om de juiste toon te vinden in de klas – want soms is een grap precies wat nodig is om weer samen door te kunnen.

  • Het is fijn als je een tweedegraads bevoegdheid wiskunde hebt. Maar het is zeker geen must, ook als je nog studeert of een zij-instroomtraject ambieert, nodigen wij je van harte uit om te reageren.

Dit bieden we jou

  • Je komt terecht in een hecht team waar collega’s echt met én voor elkaar werken — van samen lessen ontwerpen tot spontaan bijspringen als dat nodig is.

  • Er is volop ruimte om je ideeën te realiseren, bijvoorbeeld in werkgroepen of bij het ontwikkelen van vernieuwend lesmateriaal.

  • We zijn een school waar je geen nummer bent: korte lijnen, oprechte aandacht en tijd voor de leerling én voor elkaar staan centraal.

  • Aantrekkelijke cafetariaregeling (vitaliteit, studieschuld, duurzame investering aan woning).

  • Je krijgt 8% vakantiegeld én een eindejaarsuitkering van 8,33%.

  • Inschaling volgens de cao-vo en afhankelijk van je huidige inschaling en relevante werkervaring.

Solliciteer nu

Wil jij onze nieuwe collega worden? Wacht niet langer en solliciteer via de solliciteerbutton. Die vind je rechts bovenin op deze pagina. Vragen stel ze gerust! Neem contact op met ons op telefoonnummer 033-2997400 en vraag naar Boukje van Eeken.

Vereisten

.

of